نمونه لایحه کلیم و تعریف آیتم های جدید پروژه

لایحه ضرر و زیان

ادعا و یا به زبانی دیگر در امور پیمانکاری همان کلیم (Claim) به معنای “مطالبه نمودن” و یا امتیازی را برای خود قائل شدن است. به طور معمول در هر پروژه ای در بعد فنی و اجرایی یک پروژه ، شرایطی پیش بینی نشده (وجود معارض دسترسی ، عدم تطابق روش و نقشه های اجرایی با شرایط واقعی ، وجود قنوات و چاه های کهنه در زمین پروژه های ساختمانی و نقص و یا خلاء های مربوط اسناد و  مشخصات فنی در قرارداد و … )  وجود خواهد داشت که در هنگام تعریف و برآورد پروژه از دید مشاور طراح و کارفرما پنهان می ماند.

اگرچه مهندس مشاور و عوامل کارفرما تمام سعی خود را برای حذف و اجتناب از این شرایط خواهند نمود ولیکن خواه یا ناخواه این مسئله بازهم در اغلب اوقات خود را نمایان می کند.

لایحه ضرر و زیان-2

گاه نمایان کردن و بزرگ نمایی این چنین شرایطی توسط پیمانکار و عوامل دفترفنی او به منظور اخذ امتیازات بیشتر و تعدیل هزینه های اجرا (و همچنین استفاده در لایحه تاخیرات پروژه و مجاز نمودن تاخیرات)، نیاز به تیزبینی و مهارت زیادی  دارد. به این منظور معمولاً دفترفنی پیمانکار پروژه گزارشی را تحت عنوان “گزارش ضرر و زیان” و یا “لایحه ضرر و زیان” تهیه و تدوین می نماید.

در هر پروژه بسته به شرایط آن پروژه ، گزارش و لایحه ضرر و زیان مریوط به آن دارای آیتم ها و بخش های متفاوتی خواهد بود. اما ساختار و چارچوب آن یکسان است. در یک لایحه ضرر و زیان معمولاً ابتدا به شرایط اولیه و پیش فرض پروژه ، پرداخته شده و سپس شرایط واقعی به تشریح بیان می گردد و در انتها با ذکر دلایل فنی و منطقی آیتم های اضافه کاری و هزینه های مربوط به صورت به همراه ارائه آنالیز آیتم مورد نظر در این گزارش ارائه می شود.

همانطور که پیشتر اشاره شد، تدوین این گزارش که می تواند به نوعی “گزارش تعریف آیتم های جدید در پروژه” نیز نامیده می شود، نیاز به تجربه ، مطالعه و تمرین و ممارست دارد. یک راه دیگر آن مطالعه نمونه گزارش های (نمونه گزارش ضرر و زیان یا لایحه ضرر و زیان ) تهیه شده در این زمینه است. مطالعه این چنین گزارشاتی می تواند تاثیر و نقش مهمی در بینش و افزایش آگاهی پیمانکار داشته باشد. اگرچه بازهم متذکر می شویم که شرایط هر پروژه با پروژه دیگر متفاوت است.

این بار ما نمونه ای از “گزارش کلیم و تعریف آیتم های جدید” را که مربوط به یک پروژه کاملاً واقعی است تهیه و ارائه نموده ایم. مشخصات فایل این گزارش به شرح ذیل است:

  • موضوع پروژه: اجرای سازه نگهبان پروژه ساخت هتل
  • محتویات فایل گزارش:  ۱- مقدمه  ۲-فصول گزارش و شرح آیتم ها و اضافه کاری های انجام شده و آنالیز ریالی هر آیتم و تعریف آیتم های جدید که در فهرست بها ردیف پایه ای در آن وجود ندارد
  • فرمت فایل: PDF
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه

این محصول برای چه کسانی توصیه نمی شود:

  • مهندسین و همکارانی که به دنبال نسخه کاملی از لایحه ضرر و زیان هستند.(فایل حاضر مربوط به قسمت کلیم و ادعا و اخذ آیتم های جدید در یک پروژه سازه نگهبان است).
  • مهندسین و همکارانی که با خرید محصول فوق انتظار و توقع دستیابی به یک جزوه آموزشی کامل در این موضوع را دارند.(فایل حاضر به هیچ وجه جزوه آموزشی نمی باشد)
  • مهندسین و همکارانی که اطلاعات و دانش کافی در این زمینه دارند.

توجه : نمونه گزارش ارائه شده کاملاٌ اصیل و کاربردی بوده که برای اولین بار توسط این وبسایت ارائه می گردد، تهیه و مطالعه این نمونه گزارش به کلیه پیمانکاران و سرپرستان دفترفنی پروژه ها و کارگاه ها توصیه می گردد. همچنین متذکر می شویم که گزارش حاضر تنها مربوط به چگونگی توجیه و اخذ و تعریف آیتم هایی است که کارفرما و یا مشاور در برآورد پروژه متوجه وجود آنها نشده اند و شما کاربر گرامی با مطالعه این گزارش به درکی نسبی از چگونگی تدوین این گزارش خواهید رسید. در پایان متذکر می شویم که فایل حاضر مقاله و  یا یک راهنمای آموزشی نبوده و شما با مطالعه با تهیه و مطالعه  آن می توانید الگوی مناسبی در نحوه ارائه برهان و دلایل فنی و اجرایی برای تعریف آیتم های جدید و یا ستاره دار در فهرست بها در پروژه خود داشته باشید.

خرید و دانلود فوری:

۱۵۵,۰۰۰ تومان ۶۱,۵۰۰ تومانخرید و دانلود فوری

همچنین ببینید

تجزیه بها فهرست بها سال 1397

تجزیه بها فهرست بها سال ۱۳۹۷+ دانلود رایگان

تجزیه بها فهرست بها سال ۱۳۹۷ ابلاغ و منتشر شد! بعد از گذشت حدود ۶ …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code